Tisza-tó élmények Tisza-tavi Kerékpáros Centrum Összes téma

Természetterápia – két keréken a Tisza-tó felső szakaszán

Aki szeretne egy kicsit elvonulni a világ zajától és idilli kis falukban kalandozna, annak a felső kör megtételét ajánljuk. A klasszikus körtől eltérően errefelé kevesebben járnak, ami nem is biztos, hogy nagy probléma…

Ajánlott kiindulási pontunk: a Tisza-tavi Kerékpáros Centrum. Azon túlmenően, hogy kiválaszthatjuk a számunkra legmegfelelőbb kerékpárt, defektszolgáltatásuknak köszönhetően értünk jönnek, ha bármi baj történik velünk vagy a tőlük bérelt biciklivel. Erre azért is van szükség, mert hosszú kilométereken keresztül távol lehetünk a civilizációtól.

tisza-tavi kerékpáros centrum kerékpárbérlés

Miután kellőképpen felkészültünk, utunk először Poroszlóig fog vezetni, viszont a szokásos bal kanyar helyett most jobbra kell fordulnunk. Itt viszonylag jó minőségű betonút vár bennünket több kilométer hosszan. Amíg ez tart, addig bizony autókkal is számolnunk kell, hiszen a part kedvelt horgászhely. Ha tiszta időben járunk arra, akkor ajánlott észak felé tekinteni, hiszen a Bükk vonulatait innen már látni lehet. Mire idáig elérünk, kellőképpen bemelegszünk, és csupán ritmusosan kell forgatni a pedált, na meg gyönyörködni a tájban!

Apropó, panoráma! Ugyan nem tekertünk még sokat, de ezen a részen érdemes megállni néhány fotót készíteni, hiszen csodálatos nádfalat láthatunk a kék színű vízzel és az égen úszó bárányfelhőkkel… Nemhiába kedvelik ezt a helyet a pecások!

Ezen a részen még látható a víz, majd néhány kilométer múlva el kell búcsúznunk tőle és a betonozott útról egy murvás, kavicsos részre érünk. Ezért fontos, hogy ballonosabb kerekű biciklit válasszunk útitársul! Ahol véget ér a betonút, ott kezdődik a csend és a harmónia. Mivel ez már védett terület (amit tábla is jelez), eltűnnek a horgászok és nem lesz körülöttünk semmi, csak a szántóföldek, fák, bokrok, s a madarak éneke adja meg pedálozásunk ütemét. A gát itt egy kicsit elkanyarodik a tótól, de Négyes mellett hamarosan visszavisz minket. Ha szerencsénk van, akkor őzeket, nyulakat és fácánt is láthatunk útközben. Állítom, hogy ez a legcsendesebb és legnyugalmasabb része a tónak, ahová érdemes elvonulni és töltekezni.

tisza-tó kerékpár nagykör 2

A gáton haladva elérjük Négyest, ahova betértünk. Egy igen kellemes kis falu fogadott bennünket csodálatos portákkal, ahol tisztán érezhető a Slow Living életérzés, de ez az egész útra igaz. Egy helyi bácsi szólított meg minket és érdeklődött felőlünk. Mellénk szegődött, akitől tanácsot és útbaigazítást is kaptunk. A gát helyett a tükörsima műutat választottuk, ami ugyan sokat elvett a bringázásból, de péntek délután lévén – ott jártunkkor – elég alacsony volt a forgalma. Négyes után Tiszavalkra érkeztünk, ami a madárrezervátumáról híres. A környéket rengeteg madárfaj választotta élőhelyéül a Tisza-tó feltöltése után. Mindenképp érdemes csónakkal, túravezetővel érkezni ide, hiszen csak ő ismeri e hely különleges szabályait!

tisza-tó kerékpár nagykör tábla

Tiszavalk után Tiszabábolna következik, ami szintén igen erős a Slow Living érzésben, amit az itt élők ki is használnak és rendszeresen szerveznek élménynapokat. A rendezvényen megismerhetők a helyi finomságok, lehet kézműveskedni, helyi termékeket kóstolni. Az itteni házak szinte lenyűgözően gyönyörűek, látszik, hogy tulajdonosaik gondoskodnak róluk. A településtől nem messze pedig a helyi felújított strand csábít csobbanásra homokos partjával, strandröplabda-pályával, öltözővel, büfével. Ez a strand olyan, mint egy kisebb gyöngyszem a Tisza-tónál, úgyhogy fürdőruhát ajánlott hozni a túrára!

tisza-tó kerékpár nagykör tiszabábolna strand

Innen nem messze a gáton, néhányszáz méter után lehet elérni Tiszadorogma kompját. Aki még továbbszelné az utat, az egészen Tiszacsegéig is elmehet, ahol szintén át tud kompozni a túloldalra. A kompozás egy kisebb érdekességgel vagy élménnyel is felér, hiszen nem mindenki száll ilyen vízi eszközre.

tisza-tó kerékpár nagykör látnivaló göbe

Hamar átérünk a túloldalra, ahol ismét érdemes megállni, hiszen egy göbe partja csábít arra, hogy megpihentessük a lábunkat. Ez akár az utolsó állomásunk is lehet, hiszen innen már betonút fogad, amelyen kényelmesen biciklizve, óriási fák árnyékában repülhetünk vissza Tiszafüredre. A bringaút szinte egyenesen a Kerékpáros Centrumhoz vezet, csupán követni kell a jelzéseket.