Mi is az a diszkalkulia?
A diszkalkulia vagy számolászavar egy olyan tanulási zavar, amelyet okozhatott idegrendszeri sérülés, vagy akár másodlagosan is kialakulhatott valamely környezeti reakcióból adódóan. Tehát ha a környezet kicsúfolja, megalázza a gyakori számolási hibák vétése miatt, a gyermek stresszessé válhat a számolás során, és diszkalkulia is felléphet emiatt. A diszkalkulia pedig gyakran magával hordozza az olvasással és írással kapcsolatos zavarokat, a diszlexiát és diszgráfiát.
Sokan úgy gondolják, hogy csupán gyakorlás kérdése, hogy jobban menjen a matematika, viszont a számolászavarral küzdő gyermekek esetében ez egyáltalán nem helytálló. Számukra a legfontosabb az alapkészségek fejlesztése, hiszen e nélkül hiába próbálkozik akár órákon keresztül is, nem fog sikerélményhez jutni. Éppen ezért a gyógypedagógiai fejlesztés során is az alapok megerősítésére helyezik a hangsúlyt a szakemberek.
Tehát a számolási zavarral küzdő gyermekek számára a legfontosabb, hogy képesek legyenek a térbeli tájékozódásra, megtanuljanak gondolkodni, kifejezni magukat, valamint szükség van a koncentrációjuk, figyelmük és mozgáskoordinációjuk fejlesztésére is.
Emellett ne felejtsük el, hogy akkor érhetünk el áttörést, ha megtaláljuk, hogyan tudjuk leginkább motiválni a gyermeket és segíteni abban, hogy sikerélményhez jusson. Ebben segítségünkre lehetnek a különféle fejlesztőjátékok, amelyeket elérhetsz a Játékliget oldalán!
A diszkalkulia felismerése
A diszkalkuliát általában az iskola első évfolyamán lehet könnyedén felismerni, hiszen ekkor kezdenek a gyerekek ismerkedni a számokkal, ekkor mutatkozhatnak meg a mennyiségi fogalmakban való hiányosságok, de számolási zavarra utalhat a tükörírás, tükörolvasás, valamint a térbeli és síkbeli tájékozódásban történő problémák is.
Azonban már óvodáskorban is észlelhető ezen tanulási zavar néhány előjele. Ha a gyermek egyáltalán nem mutat érdeklődést a számok iránt, ha nem képes az évszakokat és saját testrészeit sem megnevezni, és ha keveri a színeket, valamint kerüli a memória- vagy kirakós játékokat, okkal gyanakodhatunk diszkalkuliára. Ebben az esetben érdemes egyeztetni az óvodapedagógussal és fejlesztő pedagógus segítségét kérni.