Egy előzetes felmérés szerint hazánkból évente mintegy 3000 ember utazott már több ezer kilométert ahhoz, hogy kipróbálhassa ezeket. Az idei évtől viszont csak abban az esetben kell ennyire messzire menni, ha kifejezetten egy külföldi utazás a cél. Emiatt viszont a határon túlról is fognak érkezni hozzánk turisták. Ezt szinte készpénznek is vehetjük, hiszen a hajókat forgalmazó Nicols nevű cég marketingcsomagot is rak e mögé, így a hazai utak is bekerülhettek ebbe. A kormány által létrehozott Nyaralóhajózási Programban 2019-ben 10 darab, 4, 3 és 2 kabinos nyaralóhajó érkezett Magyarországra, majd 2020-ban további 10. Mindegyik hajó felszereltsége ugyanolyan, a különbség csak a férőhelyek számában van.
„Horgonyt fel, matróz!”
Gyakorlatilag bárki vezetheti hajóvezetői jogosítvány nélkül, ám a leendő kapitánynak részt kell vennie egy oktatáson és a megadott útról sem ajánlatos letérni. A hatályos, vonatkozó jogszabály úgy rendelkezik, hogyha a nyaralóhajó vezetőjének van érvényes belvízi kedvtelési célú kisgéphajó-vezetői képesítése, akkor egyedül is alkalmas kapitánynak, de ha nincs, úgy legalább két, egyikük minimum 21., másikuk minimum 16. életévét betöltött olyan ember szükséges, akik mindketten részt vettek az előzetes oktatáson. Emiatt talán sokakban felmerül az a gondolat, hogy ez számos balesethez fog vezetni, de ez nem így van. A nyaralóhajózási rendszer Európában már 50 éves múltra tekint vissza. A hajóvezetői engedélymentes nyaralóhajózás (csatornahajózás vagy lakóhajózás) Franciaország, Olaszország, Németország, Hollandia, Belgium, Anglia, Írország, Skócia, Spanyolország, Portugália, Svédország, Finnország, Lengyelország és Csehország kijelölt vízterületein lehetséges, sok ezer kilométer hosszan. A nyaralóhajók hajóvezetői engedélymentes használata konkrét vízterületekhez és a nyaralóhajók szabvány paramétereihez (sebesség, hossz, férőhely, üzemeltetői háttér) kötött, minden országban törvényileg szabályozott.
Nem egy versenyló
A maximális sebességük 12-15 km/h felfelé menve, lejtmenetben több, hiszen a 2-3 km/h-s folyó sodrása ehhez hozzáadódik – viszont ennél többre szinte nem is képes. Utazósebessége: 7-8 km/h, amivel kényelmesen lehet hajózás közben nézelődni, beszélgetni nyugodt tempóban. A kormányzáshoz különösebb gyakorlat nem is kell, ha a nyílt vízen és a kijelölt útvonalon haladunk, akkor csupán csak minimális korrigálásra van szükség, fékezni pedig úgy lehet vele, ha a kormány mellett található gázkart rükvercbe tesszük. Mivel nem egy gyors hajó, ezért elindulásnál és útközben sem szükséges kapaszkodnunk, így bármerre mászkálhatunk rajta.
A hajóval való kikötés talán egy kicsit bonyolult lehet a gyakorlatlanabbak számára, de nem jelent megoldhatatlan feladatot. Nem arról van szó, hogy nem lehet kellőképpen kilátni a hajóból, hanem a méretéből és a menettulajdonságából fakadóan másképp kell lavírozni vele, károkozás nélkül. Ha már itt tartunk, minden hajóbérlőnek kauciót kell letennie a bérléshez, ami fedezi az esetleges baleset, kár költségét. Kikötni minden olyan kikötőben ki lehet velük, ami fogad kisgéphajókat, de a bérlők számára készülni fog egy kalauz, amely az ajánlott kikötési pontokat fogja tartalmazni. A hajók beszerzésével egyidejűleg már elkezdődött a Tiszán, a Bodrogon és a Tisza-tavon 12 kikötő építése.
Mini és praktikus
A hajóba belépve egy igazi mini apartmanba csöppenünk, ahol a helykihasználást maximális szintre emelték. Először a konyha-étkező-nappali részébe érünk, ahol hűtőt, tűzhelyt, sütőt és mosogatót találunk. A másik oldalra asztal került, majd emellett található az egyik vezetőülés, míg a másik a hajó tetején kapott helyet.
Innen lefelé léphetünk be a kabinokba: a hajókban – befogadóképességüktől függően – két kicsi és egy nagy hálókabin vagy két hálókabin található. Mindegyikhez tartozik egy WC-vel felszerelt fürdőszoba, sőt az egyik nagyobb szobából nyílik egy másik WC mosdóval. Itt egy furcsa észrevételt tehetünk: a WC-vel szemben egy egészalakos tükör van, ami azt jelenti, hogy eddig talán soha nem látott módon ismerhetjük meg saját magunkat… A viccet félre téve a fürdő mérete pont elegendő és praktikus.
Felszereltségük:
– nappali, étkező, felszerelt konyha (hűtő, gáztűzhely, sütő, grill, konyhaeszközök)
– TV/DVD
– kétágyas fekhellyé alakítható szalonasztal
– kétágyas kabinok
– ágynemű
– két melegvizes mosdó zuhanyzóval és elektromos WC-vel
– fűtés
– kötelező hajóbiztonsági felszerelés
– 50/80 LE teljesítményű motor
– külső és belső kormányállás
– napozóterasz
– orrkiülő
– kokpitzuhany, fürdőlétra
– körben védett hajótest és motoros orrfordító
A hajó orrában lévő kabin tetején – mint minden valamire való hajónál – kinyitható tetőablak engedi be a napsugarakat és minden szobában oldalt is van egy-egy szúnyoghálóval felszerelt ablak. Az ágyak matracai kényelmesek, egy hosszabb úton is kellemes pihenést biztosíthat számunkra. A hajóbérléshez hozzátartozik az ágynemű is. A vízen mindig hidegebbnek érezzük az estéket és ehhez igen vastag takaró is szükségeltethet, amit nem kell magunkkal vinnünk.
Ha kellőképpen kipihentük magunkat az éjszaka, majd a konyhában lefőztük a reggeli kávénkat, akkor ajánlott a hajó tetején elfogyasztani, a reggeli napsugarak társaságában. Fentre pici lépcsőkön lehet feljutni, amelyek recés borítása segít nem elesnünk a fel- és lejutás során. Odafent, a kormánykerék előtt egy napozóterasz kapott helyet, valamint a hajó orrában egy körasztal található ülőalkalmatossággal.
Szárazföldi kalandok
A nyaralóhajózásnak két báziskikötője lesz a Tiszán: az egyik Kiskörénél, míg a másik Tokajnál. Kisköre kiemelt szerepet kap a nyaralóhajózásban, itt épül a Kiskörei Fogadó és Turisztikai Épület, azaz a Nyaralóhajózási Program fogadóirodája. A 2020 szeptemberéig megépülő fogadóhelyen lesznek átvehetők a hajók, illetve a személyzetnek, a vízirendészetnek is itt lesz az irodája, ezen kívül szociális helyiségek és kávézó is helyet kap. Utóbbiak nem csupán a nyaralóhajósok, hanem a Tisza-tó körüli kerékpáros turisták rendelkezésére is állnak. A két báziskikötő mellett további tizenegy kikötőpont létesül, ahol a nyaralóhajózáshoz szükséges szolgáltatásokkal várják a turistákat, immáron szárazföldön.