A Szőke Tisza gőzhajót 103 évvel ezelőtt építették az újpesti Ganz-hajógyárban, és nevét eredetileg IV. Károly után kapta, később a Sas nevet viselte, majd a Horthy-korszakban Szent Imrére keresztelték. A kétkéményes gőzös a kor legnagyobb típusa volt, amely a korábban kifejlesztett Széchenyi István típus tervei alapján készült.

A hajó a kor luxushajójának számított, hiszen egyedi bronzból, rézből és kovácsoltvasból készült iparművészeti munkák díszítették, valamint intarziás faburkolatok, minőségi kárpitok és üvegek.

Szent István halálának 900. évfordulójára, 1938-ban, ezen a hajón hordozták körbe a Szent Jobbot az országban.
A hajó Szent Imreként 1944-ben Ausztriába került, ahonnan 1947-ben hozták haza. 1950-ben, a kommunizmus ideje alatt ismét újabb nevet kapott, a Felszabadulást. Későb, 1975-ben Újpesten felújították, és átalakították sétahajóvá.
A szegedi városi közgyűlés határozata értelmében 1999-ben a második (azaz a képeken látható) Szőke Tiszát a belvárosból a téli kikötőbe vontatták, és magára hagyták. A Délmagyarország 2012-ben azt írta: 2000. január 5-én Mészáros Gábor – a tulajdonos Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalatból a rend-szerváltás után alakult Fürdő és Hőforrás Kft. igazgatója – a Magyar Nemzetben kijelentette: „a hajó felújítására nincs Szegednek 60–100 millió forintja, ennyibe kerülne, hogy továbbra is állóhajóként szolgáljon”. Februárban azt is megírták, hogy a Szőke Tiszát Popovits József a Tiszayacht Kft. igazgatója 125 forintért, jelképes összegért vette meg önkormányzat képviselőjétől, a Szegedi Fürdő és Hőforrás Kft-től – írja a szeged.hu
A hajó sorra váltotta a tulajdonosait, többen azt ígérték, hogy kezdenek vele valamit, megóvják, de végül 2012-ben elsüllyedt. Ebből az iszapsírból emelték októberben ki a szakemberek.
A hajó kiemelését októberben hajtotta végre a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft., akik a roncsot a víz felszínére emelték ki és a parthoz vontatták. A január 23-án és 24-én történő munkálatok célja, hogy a teljes test a parton legyen. A hajót nagyon lassan húzzák: óránként körülbelül 15 métert vontatnak rajta.
A Szőke Tisza műszaki adatai
Épült: 1917, Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt., Budapest
Legnagyobb hossz: 77 méter 40 centiméter
Hossz a függélyek között: 75 méter
Legnagyobb szélesség: 15 méter 29 centiméter
Szélesség a főbordán: 7 méter 74 centiméter
Fixpont magasság: 8 méter 75 centiméter
Oldalmagasság: 2 méter 70 centiméter
Legnagyobb merülés: 1 méter 50 cenitméter
Főgép típus: Háromhengeres compound/triplex/ gép
Főgép teljesítmény: 800 LE/588 kW.
Szöveg forrása: szeged.hu
Fotók: Héja Milán és Fortepan