fbpx
Összes téma

Parta vontatják az elsüllyedt legnagyobb magyar gőzhajót, a Szőke Tiszát

1917-ben gyártották a Szőke Tisza gőzhajót, ami 2012-ben Szegednél elsüllyedt. Két napot vesz majd igénybe a test teljes partra vontatása.

A Szőke Tisza gőzhajót 103 évvel ezelőtt építették az újpesti Ganz-hajógyárban, és nevét eredetileg IV. Károly után kapta, később a Sas nevet viselte, majd a Horthy-korszakban Szent Imrére keresztelték. A kétkéményes gőzös a kor legnagyobb típusa volt, amely a korábban kifejlesztett Széchenyi István típus tervei alapján készült.

Szőke Tisza Fortepan
A Szőke Tisza 1952-ben, ekkor a Felszabadulás nevet viselte. (fotó: Fortepan/Szánthó Zoltán)

A hajó a kor luxushajójának számított, hiszen egyedi bronzból, rézből és kovácsoltvasból készült iparművészeti munkák díszítették, valamint intarziás faburkolatok, minőségi kárpitok és üvegek.

szőke tisza fortepan
A Szőke Tisza bárja így nézett ki (fotó: Fortepan)

Szent István halálának 900. évfordulójára, 1938-ban, ezen a hajón hordozták körbe a Szent Jobbot az országban.

A hajó Szent Imreként 1944-ben Ausztriába került, ahonnan 1947-ben hozták haza. 1950-ben, a kommunizmus ideje alatt ismét újabb nevet kapott, a Felszabadulást. Későb, 1975-ben Újpesten felújították, és átalakították sétahajóvá.

83047521_578476066339773_8309886403425075200_n

A szegedi városi közgyűlés határozata értelmében 1999-ben a második (azaz a képeken látható) Szőke Tiszát a belvárosból a téli kikötőbe vontatták, és magára hagyták. A Délmagyarország 2012-ben azt írta: 2000. január 5-én Mészáros Gábor – a tulajdonos Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalatból a rend-szerváltás után alakult Fürdő és Hőforrás Kft. igazgatója – a Magyar Nemzetben kijelentette: „a hajó felújítására nincs Szegednek 60–100 millió forintja, ennyibe kerülne, hogy továbbra is állóhajóként szolgáljon”. Februárban azt is megírták, hogy a Szőke Tiszát Popovits József a Tiszayacht Kft. igazgatója 125 forintért, jelképes összegért vette meg önkormányzat képviselőjétől, a Szegedi Fürdő és Hőforrás Kft-től – írja a szeged.hu

82467482_168399327749368_6197880602629242880_n83761627_2521563548171136_6808668000577650688_n

A hajó sorra váltotta a tulajdonosait, többen azt ígérték, hogy kezdenek vele valamit, megóvják, de végül 2012-ben elsüllyedt. Ebből az iszapsírból emelték októberben ki a szakemberek.

83280485_487524332161409_669392991206506496_n

82892510_484609982256622_6052087199032147968_n

A hajó kiemelését októberben hajtotta végre a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft., akik a roncsot a víz felszínére emelték ki és a parthoz vontatták. A január 23-án és 24-én történő munkálatok célja, hogy a teljes test a parton legyen. A hajót nagyon lassan húzzák: óránként körülbelül 15 métert vontatnak rajta.

82912672_174342013665240_6658878284530450432_n

83305402_469359360408988_4752570837045870592_n

82781855_465478964405430_3288724679807729664_n

83687967_290120868619381_2315526936400494592_n

A Szőke Tisza műszaki adatai

Épült: 1917, Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt., Budapest
Legnagyobb hossz: 77 méter 40 centiméter
Hossz a függélyek között: 75 méter
Legnagyobb szélesség: 15 méter 29 centiméter
Szélesség a főbordán: 7 méter 74 centiméter
Fixpont magasság: 8 méter 75 centiméter
Oldalmagasság: 2 méter 70 centiméter
Legnagyobb merülés: 1 méter 50 cenitméter
Főgép típus: Háromhengeres compound/triplex/ gép
Főgép teljesítmény: 800 LE/588 kW.

82974828_180865419949384_4624496913733910528_n

82933779_2869167976467092_40645736538308608_n

83064526_2220217081457306_3796089089174798336_n

82628132_1818966244903268_4446738035647709184_n

83826095_916023628794723_463641333056143360_n

83286944_683795522024498_8824417081689636864_n

Szöveg forrása: szeged.hu

Fotók: Héja Milán és Fortepan

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

%d bloggers like this: