A nyaralóhajózásnak óriási keletje van Nyugat-Európában, a francia, német folyókon és csatornákon egyáltalán nem számítanak ritkaságnak ezek a járművek. Egy előzetes felmérés szerint hazánkból évente mintegy 3000 ember utazott már több ezer kilométert ahhoz, hogy kipróbálhassa ezeket. Jövő évtől viszont csak akkor kell ennyire messzire menni, ha kifejezetten egy külföldi utazás a cél, és emiatt onnan is fognak érkezni hozzánk turisták. Ezt szinte készpénznek is vehetjük, hiszen a hajókat forgalmazó Nicols nevű cég marketingcsomagot is rak mindemögé, így a hazai utak is bekerülhettek. A kormány által létrehozott Nyaralóhajózási Programban 2019-ben 10 darab, 4, 3 és 2 kabinos nyaralóhajó érkezik Magyarországra, majd 2020-ban további 10, az ideihez hasonló méretű hajó fog érkezni. Mindegyik hajó felszereltsége ugyanolyan lesz, a különbség csak a férőhelyek számában lesz.
„Horgonyt fel, matróz!”
Gyakorlatilag bárki vezetheti hajóvezetői jogosítvány nélkül, ám a leendő kapitánynak részt kell vennie egy oktatáson és a megadott útról sem ajánlatos letérni. Emiatt talán sokakban felmerül az a gondolat, hogy ez rengeteg balesethez fog vezetni, de a sturdy touron eloszlatták ezt a kételyt. A nyaralóhajózási rendszer Európában már 50 éves múltra tekint vissza. A hajóvezetői engedély-mentes nyaralóhajózás (csatornahajózás vagy lakóhajózás) Franciaország, Olaszország, Németország, Hollandia, Belgium, Anglia, Írország, Skócia, Spanyolország, Portugália, Svédország, Finnország, Lengyelország és Csehország kijelölt vízterületein lehetséges, sok ezer kilométer hosszan. A nyaralóhajók hajóvezetői engedély-mentes használata konkrét vízterületekhez és a nyaralóhajók szabvány paramétereihez (sebesség, hossz, férőhely, üzemeltetői háttér) kötött, minden országban törvényileg szabályozott. Ezt a gyakorlatot követve Magyarországon is hajóvezetőengedély nélkül lehet majd igénybe venni a hajókat. A bérléshez különböző hajózási szabályzatok módosítása szükséges. Ezt a módosítást az Innovációs és Technológiai Minisztérium hajózási osztálya a Vízirendészet bevonásával készíti elő. A módosításokat az Országgyűlés a tervek szerint idén ősszel fogja elfogadni.
A maximális sebességük 12-15 km/h felfelé menve, lejtmenetben több, hiszen a 2-3km/h-s folyó sodrása ehhez hozzáadódik – viszont ennél többre szinte nem is képes. Az utazósebessége 7-8km/h, amivel kényelmesen lehet hajózás közben nézelődni, beszélgetni nyugodt tempóban. A kormányzáshoz különösebb gyakorlat nem is kell, ha a nyílt vízen és a kijelölt útvonalon haladunk, akkor csupán csak minimális korrigálásra van szükség, fékezni pedig úgy lehet vele, ha a kormány mellett található gázkart rükvercbe tesszük. Mivel nem egy gyors hajó, ezért elindulásnál és útközben sem szükséges kapaszkodnunk, így bármerre mászkálhatunk rajta.
Az eseményen résztvevők közül többnek volt hajóvezetői engedélye, kikötésnél viszont nem számított se a rutin, se az évek. Nem arról van szó, hogy nem lehet kellőképpen kilátni a hajóból, hanem a méretéből és a menettulajdonságából fakadóan másképp kell lavírozni vele károkozás nélkül. Ha már itt tartunk, minden hajóbérlőnek kauciót kell letennie a bérléshez, ami fedezi az esetleges balesetek költségét. Kikötni minden olyan kikötőben ki lehet velük, ami fogad kisgéphajókat, de a bérlők számára készülni fog egy kalauz, amely az ajánlott kikötési pontokat fogja tartalmazni. A hajók beszerzésével egyidejűleg már elkezdődött a Tiszán, Bodrogon és a Tisza-tavon 12 kikötő építése.
Mini és praktikus
A hajóba belépve egy igazi mini apartmanba csöppenünk, ahol a helykihasználást maximális szintre emelték. Először a konyha-étkező-nappali részébe érünk, ahol hűtőt, tűzhelyt, sütőt és mosogatót találunk. A másik oldalra asztal került, majd emellett található az egyik vezetőülés, míg a másik a hajó tetején.
Innen lefelé léphetünk be a kabinokba: a hajók befogadóképességétől függően vagy két kicsi és egy nagy hálókabin található; vagy két hálókabin. Mindegyikhez tartozik egy WC-vel felszerelt fürdőszoba, sőt az egyik nagyobb szobából nyílik másik WC csappal. Itt egy furcsa észrevételt tehetünk: a WC-vel szemben egy egészalakos tükör van, ami azt jelenti, hogy eddig talán soha nem látott módon ismerhetjük meg saját magunkat… A viccet félre téve a fürdő mérete pont elegendő.
Felszereltségük:
– nappali, étkező, felszerelt konyha (hűtő, gáztűzhely, sütő, grill, konyhaeszközök)
– TV/DVD
– kétáagyas fekhellyé alakítható szalonasztal
– kétágyas kabinok
– ágynemű
– két melegvizes mosdó zuhanyzóval és elektromos WC-vel,
– fűtés
– kötelező hajóbiztonsági felszerelés
– 50/80 LE teljesítményű motor
– külső és belső kormányállás
– napozóterasz
– orrkiülő
– kokpitzuhany, fürdőlétra
– körben védett hajótest és motoros orrfordító
A hajó orrában lévő kabin tetején – mint minden valamire való hajónál – kinyitható tetőablak engedi be a napsugarakat és minden szobában oldalt is van egy-egy szúnyoghálóval felszerelt ablak. Az ágyak matracai kényelmesek, egy hosszabb úton is kellemes pihenést biztosíthat számukra. A hajóbérléshez hozzátartozik az ágynemű is. Ugyebár a vízen mindig hidegebbnek érezzük az estéket és ehhez igen vastag takaró is szükségeltethet, amit nem kell magunkkal vinnünk.
Ha kellőképpen kipihentünk magunkat az éjszaka, majd a konyhában lefőztük a reggeli kávénkat, akkor azt ajánlott a hajó tetején elfogyasztani a reggeli napsugarak társaságában. Fentre pici lépcsőkön lehet feljutni, amelyek recés borítása segít nem elesni a fel- és lejutás során. Odafent egy napozóterasz kapott helyet a kormánykerék előtt és a hajó orrában egy körasztal és ülőalkalmatosság található.
Ajánlott útvonalak nyaralóhajóval és anélkül
A study tour lényege nemcsak az volt, hogy az újságírók és a meghívott vendégek számára bemutassák a nyaralóhajókat, hanem a Tisza-tó érdekességeinek népszerűsítése is. Kisköréről indultunk, ami a nyaralóhajózás egyik kiemelt pontja lesz: itt fog megépülni a Kiskörei Fogadó és Turisztikai Épület, azaz a Nyaralóhajózási Program fogadóirodája. A tervekről Révész Márius, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos tájékoztatta a sajtót. A 2020 szeptemberéig megépülő fogadóhelyen lesznek átvehetők a hajók, illetve a személyzetnek, a vízirendészetnek is itt lesz az irodája, ezen kívül szociális helyiségek és kávézó helyet kap. Utóbbiak nem csupán a nyaralóhajósokat, hanem a Tisza körüli kerékpáros turistákat is fogadni fogja.
Mielőtt elstratoltunk volna a hajókkal, előtte Fejes Lőrinc, a KÖTIVIZIG kiskörei szakaszmérnöke mutatta be a tározó működését, valamint a Hallépcsőt, ahol a következő évben megkezdődik a raftingpálya kiépítése.
Eztán hajóra szálltunk és következő megállónk Abádszalók volt, ahol Szabó István, az Egy csepp Tisza-tó kézművescsokoládé-készítője várt bennünket. Egy helyes standot felállítva a már ismert sulyomkrémes csokoládék mellett újdonságokkal is kedveskedett: többek közt csipkebogyó-, levendula-, homoktövis-, valamint rózsakrémmel töltött csokikkal kedveskedett.
Innen ismét hajóra szálltunk és egészen a tiszaörvényi Szabics kikötőig mentünk. Útközben az élő Tisza habjain ringatóztunk egy finom fröccs és egymás társaságában. Nagy sajnálatomra a nyaralóhajókkal a méretük és a motorteljesítményük miatt nem lehet bemenni az öblítőcsatornákba, pedig pont ott mutatja meg valódi arcát a Tisza-tó.
TOP 3 őszi Tisza-tavi program
1. Bringázás. Szeptember közepén a Poroszlót és Tiszafüredet összekötő Tisza-híd utolsó kerékpárhíd-eleme is helyére került, így hamarosan teljesen körbetekerhető lesz a tó. A 67km-es szakasz megtételéhez az ősz pont kedvező időjárási feltételeket biztosít.
2. Tisza-tavi Ökocentrum bejárása. A tó élővilágának bemutatásán túl számtalan programmal várja nemcsak a gyerek, hanem a felnőtt látogatóit is a centrum.
3. Kiskörei Víztározó és Hallépcső megtekintése. A KÖTIVIZIG fogadóépületében előre egyeztetett időpontban akár tárlatvezetést is lehet kérni, aminek köszönhetően megismerhetjük azt az létesítményt, amit joggal nevezhetünk a tó lelkének. Ha nem sikerül előzetes igényünket leadnunk, úgy érdemes átsétálni a tározón, majd a halak számára az élő Tiszából a tóba jutást elősegítő Hallépcső környékén sétálni.